WITAJCIE W NASZEJ BAJCE!
“Czym jest sztuka?
To pytanie, na które odpowiedź nieustannie poszukujemy.
Jednakże, jak mawiał Pan Kleks:
Ostatnie dni listopada uczniowie klasy IVa,
dzięki omawianiu na lekcjach języka polskiego
,,Akademii Pana Kleksa”,
spędzili w baśniowym świecie niezwykłego nauczyciela,
Ambrożego Kleksa.
Natomiast za sprawą wychowawczyni, p. Arlety,
znaleźli się w fascynującym świecie kleksografii,
odkrywając tajemnicze formy i barwy ukryte w plamkach atramentu.
Plastyczne doświadczenia stały się niezapomnianą podróżą po ich wyobraźni. Podczas tego plastycznego święta, dzieci eksperymentowały z kontrastem, proporcją i strukturą, aby stworzyć niepowtarzalne dzieła sztuki. Klasa zamieniła się w pracownię, gdzie kolorowe kleksy na kartkach stawały się medium do ekspresji ich wyobraźni i uczuć. Uczniowie nie tylko rozwijali zdolności manualne, ale także zgłębiali tajniki kompozycji, rytmu i dynamiki. Kleksografia stała się zarówno formą sztuki wizualnej, jak i fascynującym środkiem do badania głębokości wyrazu artystycznego. Dzięki temu niezwykłemu doświadczeniu czwartoklasiści kształtowali swoje własne, oryginalne narracje, a wspólna podróż przez kolorowe ekspresje pozostawiła trwałe wrażenia, wprowadzając uśmiech na ich twarze i radość do serc. Podobnie jak bohaterowie książki Jana Brzechwy, czwartoklasiści odkrywali swoje talenty i tworzyli niezwykłe dzieła, podążając śladami Adasia Niezgódki i jego towarzyszy z Akademii. Uśmiech na twarzach naszych uczniów był niczym magiczny ślad pana Kleksa, który kieruje swoimi wychowankami ku niezwykłym odkryciom i eksperymentom. Wspólna radość z kleksografii stanowiła nie tylko artystyczne doświadczenie, lecz także przypomnienie o tym, że sztuka może być źródłem niekończącej się przyjemności i odkryć. Podobnie jak w przygodach książkowych bohaterów, uczniowie odkrywali, że piękno i radość kryją się w najbardziej nieoczekiwanych miejscach, a kleksy na kartkach stawały się magicznymi bramami do tego niezwykłego świata wyobraźni. Ten świat uczniowie dogłębnie zbadali na lekcji języka polskiego pod kierunkiem p. Ilony.
Dziewczęta i chłopcy najpierw zaprezentowali swoje małe kleksowe dzieła sztuki, a potem ochoczo chwycili za długopisy, by je opisać. I tu uczniowska wyobraźnia nie miała granic. Bardzo szybko okazało się, że kartki papieru zapełniły się najdziwniejszymi stworami: latającymi smokami z wielkimi paszczami i rogami, żabami, żyrafami, wężami. W opisach pojawiły się piękne motyle, flamingi, pająki, a nawet…baletnice! Nie zabrakło duchów z małymi duszkami oraz całej rzeszy najróżniejszych kwiatków, robaczków, tajemniczych postaci, a nawet ,,słodziaczków”… Lekcjaz kleksami minęła tak szybko, że niektórzy wręcz z niechęcią opuszczali salę. Należy wspomnieć i o tym, że czwartoklasiści wykonali także piękne rysunki stanowiące ilustracje do omawianej lektury. Wielu pokusiło się nawet, by ułożyć wierszyki lub hasła zachęcające do przeczytania ,,Akademii pana Kleksa”. Takie działania z pewnością twórczo angażował i pozwoliły na uwolnienie się nieprzebranych pokładów dziecięcej kreatywność.
Korelacja międzyprzedmiotowa oraz współpraca nauczycieli przyniosła zamierzone efekty. Było dużo radości i satysfakcji z wykonanej pracy. Z pewnością przygody Adasia Niezgódki na długo zapadną w pamięci.
Autorki:
A.S. oraz I.W.