

Chcielibyśmy podzielić się z Wami ważnym wydarzeniem, które obchodzimy co roku w ostatnią niedzielę września – Międzynarodowym Dniem Głuchych i Języka Migowego. To szczególne święto zostało ustanowione przez Światową Federację Głuchych w 1958 roku, a jego celem jest zwrócenie uwagi na problemy, prawa, obawy i osiągnięcia osób niesłyszących na całym świecie.
Szacuje się, że na świecie żyje około 70 milionów osób głuchych, z czego niemal 80% z nich mieszka w krajach rozwijających się, gdzie warunki do rozwoju są często niewystarczające. Dlatego właściwa edukacja i wsparcie dla osób głuchych są kluczowe dla ich przyszłości.
W Polsce, według szacunków, liczba osób głuchych wynosi około pół miliona. Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych podejmuje działania mające na celu zapewnienie osobom niesłyszącym swobodnego dostępu do dóbr i usług oraz umożliwienie im udziału w życiu społecznym i publicznym.
Dzieci obchodzące Międzynarodowy Dzień Głuchych często uczą się podstaw języka migowego (PJM), który jest naturalnym językiem głuchych. PJM jest językiem wizualno-przestrzennym, opartym na znakach migowych, gestach i alfabecie palcowym. Mimika odgrywa ważną rolę w gramatyce PJM. To język o zupełnie innej gramatyce i składni niż język polski, i istnieje wiele różnych języków migowych na świecie, takich jak Polski Język Migowy, Niemiecki Język Migowy itp.
Osoby, które chcą nauczyć się języka migowego, mogą to zrobić najlepiej poprzez kursy. Uczenie się PJM jest podobne do nauki innych języków i wymaga czasu i praktyki. Istnieje także System Językowo-Migany (SJM), który jest sztucznie stworzonym językiem opartym na gramatyce języka polskiego. Jednak jeśli chcesz komunikować się z osobami niesłyszącymi, zdecydowanie lepiej jest nauczyć się Polskiego Języka Migowego.
Daktylografia, znana także jako alfabet palcowy, to zestaw znaków reprezentujących litery alfabetu, liczby, działania arytmetyczne i znaki interpunkcyjne. Te znaki są przekazywane za pomocą określonych układów palców jednej lub obu rąk, zazwyczaj na wysokości twarzy, po prawej lub lewej stronie. Polski alfabet palcowy został stworzony w 1817 roku przez księdza Jakuba Falkowskiego, założyciela pierwszej szkoły dla dzieci niesłyszących na ziemiach polskich, czyli Instytutu Głuchoniemych w Warszawie. Daktylografia jest ważnym narzędziem komunikacji dla osób niesłyszących.
Warto również podkreślić, że tego trudnego, ale bardzo ważnego zadania podjęły się dzieciaki z najmłodszych klas Szkoły Podstawowej nr 1 w Kłodawie, pod kierunkiem p. Arlety. W ramach zajęć rozwijających kreatywność dzieci miały okazję poznać symbole osób Głuchych i Języka Migowego.
Podczas tych zajęć, dzieci obejrzały inspirujący film przedstawiający krótką scenkę z życia osób niesłyszących. Miały również szansę nauczyć się podstawowych znaków języka migowego, takich jak „dzień dobry”, „przepraszam”, „dziękuję”, „do widzenia” i „proszę”. Na zakończenie zajęć, dzieci stworzyły piękną pracę plastyczną, którą nazwano „Niebieski motyl”. Symbol motyla jest ogólnie przyjętym symbolem osób niesłyszących. Kolory turkusowy, niebieski, błękitny wybrane do pracy plastycznej, symbolizują zaufanie, nadzieję i wiarę w siebie oraz innych ludzi. To właśnie te wartości są ważne w budowaniu wsparcia dla osób niesłyszących.
Jako wyraz solidarności i pamięci, prace plastyczne dzieci zostały umieszczone na sztaludze, która stała się symboliczną tablicą wsparcia dla osób migających. Wyrażając swoją kreatywność, dzieci jednocześnie pokazują, że chcą być częścią wspólnoty, która docenia różnorodność i dąży do równości dla wszystkich.
Na zakończenie, przypomnijmy słowa wielkiego ucznia ludzkości, Alberta Einsteina:
„Różnorodność w życiu jest nie tylko naturalna, ale również konieczna.”