W ramach podsumowania projektu “Oblicz Dialogu” oraz

z okazji Dnia Patrona Szkoły, poświęconego św. Janowi Pawłowi II, przedstawimy  wystawę,

na której uczniowie naszej ponad 125-letniej placówki

zaprezentują swoje  prace malarskie.

Już teraz uczniowie mogą oglądać tę różnorodną ekspozycję na dolnym korytarzu budynku A.

 

Wszyscy goście będą mieli okazję zobaczyć niezwykłe dzieła, przedstawiające:

  • meczety,
  • synagogi,
  • kościoły katolickie,
  • cerkwie
  • oraz świątynie hinduskie,

które zachwycają nie tylko swoją architekturą, ale także drobnymi detalami.

 

Prace te świadczą o wielokulturowości i tolerancji naszej społeczności szkolnej oraz o jej szacunku dla różnorodności religijnej.

Ta niezapomniana wystawa  przypomina nam o ważnych wartościach, jakie reprezentuje nasza szkoła.

Prace uczniów kłodawskiej "Jedynki" w ramach projektu o architekturze sakralnej podczas obchodów Dnia Patrona Szkoły - św. Jana Pawła II

Dialog międzykulturowy i szacunek dla tradycji
w architekturze sakralnej

Architektura sakralna jest jak symfonia, w której dźwięki kształtują przestrzeń i wprowadzają harmonię. Natomiast kościoły i inne miejsca kultu są jak instrumenty, dzięki którym człowiek może wznosić się ku niebu i odkrywać tajemnice niewidzialnego świata.

Jak powiedział kiedyś Louis Sullivan ,,formy powinny wynikać z funkcji – to jedyna zasada, która jest nieodwołalna i niezmienna”. Tak jest również z architekturą sakralną – każdy kościół, sanktuarium czy świątynia ma swoją unikalną formę, która wynika z funkcji, jaką ma spełniać w praktykach religijnych danej społeczności. Naszym celem jest nie tylko poznawanie różnych miejsc kultu i ich historii, ale także pielęgnowanie szacunku dla wielokulturowości i różnorodności religijnej. Jak powiedział kiedyś kardynał Jean Louis Tauran ,,dialog międzyreligijny nie oznacza odrzucenia swojej tożsamości religijnej, ale otwarcie się na innych i gotowość do wzajemnego poznawania”. Dlatego w ramach projektu nasi uczniowie uczestniczyli w warsztatach plastycznych, podczas których poznawali historię i architekturę różnych kościołów, sanktuariów, meczetów, cerkwi, synagog i innych miejsc kultu.

Jest nam niezmiernie miło zaprezentować dzieła uczniów z kłodawskiej „Jedynki”, którzy wzięli udział w tych warsztatach prowadzonych przez panią Arletę Sławińską. Dzieci wykazały się ogromną wrażliwością i kreatywnością. Prace dziewcząt i chłopców w wyjątkowy sposób pokazują ich talenty, zdolności, ale także wiedzę w tym zakresie.

Architektura sakralna ściśle wiąże się z kultem religijnym, a sacrum to przestrzeń, w której odbywają się praktyki i rytuały danej społeczności. Początkowo praktyki religijne dokonywały się w naturalnych miejscach, takich jak lasy, góry czy wody, które były oddzielone od sfery profanum. Z biegiem czasu powstawały jednak specjalne budowle i miejsca sakralne służące do praktykowania wiary, kultywowania tradycji  i upamiętnienia zmarłych.

Warto pamiętać, że każda kultura i religia ma swoje własne tradycje i miejsca kultu, ale wszystkie spełniają podobne funkcje. Poszanowanie różnorodności kulturowej i otwartość na innych to fundamentalne wartości, które powinniśmy pielęgnować.

W kontekście wielokulturowości warto również przypomnieć, że papież Jan Paweł II w swoim nauczaniu zawsze podkreślał wagę dialogu międzykulturowego oraz szacunku dla różnych tradycji i religii. Jego słynne słowa z wizyty w krajach islamskich w 2001 roku ,,chrześcijanie i muzułmanie, my jesteśmy bracia i siostry”, są wyrazem tej otwartości na innych i dążenia do budowania mostów międzykulturowych. Papież Jan Paweł II był nie tylko głęboko religijną osobą, ale także wyjątkowo zainteresowany kulturami innych narodów i religii. To właśnie dzięki jego postawie i działaniom, Kościół katolicki stał się bardziej otwarty na dialog i ekumenizm, a jego nauczanie wciąż stanowi inspirację dla wielu ludzi na całym świecie.

Strona projektu Oblicza Dialogu

Zapraszamy

W obiektywie aparatu

Warsztaty plastyczne

Mikołaj, Jakub i Bartosz   – uczniowie klasy VIII a

 

 

 

 

okazali nie tylko swoją praktyczną pomoc,

ale również życzliwość i chęć do nawiązania dialogu z młodszymi kolegami.

Ich ciepłe słowa wsparcia oraz pozytywne nastawienie do pracy zespołowej z pewnością przyczyniły się do tego, że młodsi koledzy poczuli się zmotywowani i docenieni.

Dzięki temu, praca nad organizacją i instalacją wystawy stała się nie tylko efektywna,

ale była również pozytywnym i budującym doświadczeniem dla wszystkich uczestników.

 

Leave a Reply

Skip to content