Przez pięć miesięcy uczestnicy pochylali się nad zagadnieniami odnoszącymi się do sposobów celebrowania radosnych i smutnych chwil w życiu wyznawców trzech religii: katolików, ewangelików oraz żydów. Pomimo różnic religijnych i kulturowych każdy człowiek, każda grupa etniczna, każde społeczeństwo przeżywa momenty radosne, beztroskie, sielankowe, jednakże mierzy się w swoim życiu także ze smutkiem, melancholią i zwątpieniem. Miesiące pandemii były doskonałą okazją do szczególnej refleksji na ten temat. Udział w projekcie podyktowany został faktem, iż pontyfikat patrona szkoły – Jana Pawła II – to ekumenizm, otwarcie się Kościoła na inne religie. To również hołd oddany patronowi szkoły, to swoista kontynuacja działań tego Wielkiego Polaka. Wieczornica nie bez znaczenia odbyła się w przeddzień Święta Patrona Szkoły i Dnia Niezapominajki.
W czasie trwania projektu uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Świętego Jana Pawła II w Kłodawie zrealizowali następujące przedsięwzięcia:
Wszystkie działania były dokumentowane na stronie internetowej projektu ,,Oblicza Dialogu”.
Dzięki uczestnictwu w VIII edycji projektu „Oblicza Dialogu” Młody Asyż: Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju” młodzież pozyskała informacje na temat wielokulturowości regionu, zapoznała się z tradycjami kultury i religii chrześcijańskiej, ewangelicko- augsburskiej oraz żydowskiej, poszerzyła wiedzę o swojej ,,małej ojczyźnie”, doskonaliła umiejętności pracy w zespole oraz po raz kolejny przekonała się, jak wielkie znaczenie ma szeroko rozumiana tolerancja.
Wieczornicę, będącą podsumowaniem działań projektowych poprowadzili uczniowie: Mateusz Bawej oraz Filip Pietrzak. Natomiast uczniowie klasy IIB, klasy IIIA i klasy IIIB pod opieką wychowawczyń pani Elżbiety Dąbrowy, pani Aleksandry Jankowiak oraz pani Ewy Podlasin przygotowali okolicznościowy program artystyczny. Dzieci zaprezentowały słowo mówione oraz fragment kultury żydowskiej poprzez piosenkę oraz taniec. Przepiękna dekoracja, klimatyczny nastrój oraz wspaniały występ uczniów doprowadził publiczność do zadumy i wzruszenia.
Dodatkowym ważnym elementem spotkania była prezentacja potraw charakterystycznych dla kuchni polskiej, niemieckiej oraz żydowskiej. Dania przygotowali uczestnicy i opiekunowie projektu. Bogatą kuchnię polską ,,reprezentowały” następujące potrawy: kotlet schabowy, żurek, pierogi z mięsem, taca wędlin z chlebem, domowy smalec oraz pulpeciki. W kuchni naszych zachodnich sąsiadów znalazły się sałatki ziemniaczane, strucla jabłkowa, kaszanka na puree ziemniaczano-jabłkowa oraz placki ziemniaczane z kiszoną kapustą. Natomiast na stole kuchni żydowskiej pojawiły się: kugiel ziemniaczany, cymes, kneidlach, lekka szabatowa sałatka z kurczakiem, biszkopt pesachowy, żydowska chałka challah oraz pierś z kaczki w żurawiną.
Nie zabrakło także ekspozycji szat liturgicznych. Wśród nich znalazły się sutanna kapłana katolickiego, szata liturgiczna duchownego ewangelickiego oraz strój izraelskiego starobiblijnego arcykapłana. Wypożyczenie szat odbyło się dzięki uprzejmości duchownych z odległych od nas miejscowości.
Na koniec spotkania pani Beata Kołuda, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Świętego Jana Pawła II w Kłodawie dokonała podsumowania kilkumiesięcznych działań oraz serdecznie podziękowała wszystkim osobom, które przyczyniły się do realizacji tego projektu. Jednocześnie wyraziła wdzięczność i podziw dla działań całej grupy projektowej oraz opiekunów projektu.
Cała wieczornica była ucztą duchową a klimat przy palących się ,,menorach” oraz świętych księgach trzech religii, nadały uroczystości głęboki wymiar i wzruszającą atmosferę. Spotkanie nie tylko przybliżyło wielokulturowość, ale było zadumą nad znaczeniem słowa tolerancja i pokój. Pozwoliło rozwinąć wyobraźnię, na długo pozostanie w pamięci uczestników projektu.
Po spotkaniu grupa projektowa wraz z opiekunami udała się pod pomnik patrona szkoły Świętego Jana Pawła II, gdzie złożeniem kwiatów zwieńczono uroczystość. Kwiaty te wcześniej zdobiły stoły i były symbolem trzech kultur polskiej – goździki, żydowskiej – żonkile, niemieckiej – gerbery.