Podsumowanie VIII edycji projektu

„Oblicza Dialogu. Młody Asyż: Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju"

W dniu 11 maja  br. w Szkole Podstawowej nr 1 im. Świętego Jana Pawła II w Kłodawie odbyło się uroczyste podsumowanie VIII edycji projektu „Oblicza Dialogu. Młody Asyż: Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju”, który w bieżącym roku szkolnym przebiegał pod hasłem  „Wszystko ma swój czas. Pora radości, pora smutku w kulturach i religiach”. Organizatorem projektu był Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.  Uczestnicy przedsięwzięcia to dziesięcioosobowa grupa uczniów:  Mateusz Bawej kl. VIII, Antoni Kowalewski kl. VII, Krystian Wilk kl. VII, Maciej Kantorski kl. VI, Igor Sędziak kl. VI, Filip Pietrzak kl. VI, Hanna Konarska kl. VI, Zofia Kowalewska kl. VI, Kamil Piguła kl. V, Maria Kowalewska kl. V. Natomiast koordynatorami  projektu były: pani Ewa Michalak-Piguła, pani Ilona Wojciechowska, pani Lidia Chrapkowska i pani Małgorzata Głowacz.

Przez pięć miesięcy uczestnicy pochylali się nad zagadnieniami odnoszącymi się do sposobów celebrowania radosnych i smutnych chwil w życiu wyznawców trzech religii: katolików, ewangelików oraz żydów.  Pomimo różnic religijnych  i kulturowych każdy człowiek, każda grupa etniczna, każde społeczeństwo przeżywa momenty radosne, beztroskie, sielankowe, jednakże mierzy się w swoim życiu także ze smutkiem, melancholią i zwątpieniem. Miesiące pandemii były doskonałą okazją do  szczególnej refleksji na ten temat. Udział w projekcie podyktowany został faktem, iż  pontyfikat  patrona szkoły – Jana Pawła II – to ekumenizm, otwarcie się Kościoła na inne religie. To również  hołd oddany  patronowi szkoły, to swoista kontynuacja działań tego  Wielkiego Polaka. Wieczornica nie bez znaczenia odbyła się w przeddzień Święta Patrona Szkoły i Dnia Niezapominajki.

W czasie trwania projektu uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Świętego Jana Pawła II w Kłodawie   zrealizowali następujące przedsięwzięcia:

  • udzielili odpowiedzi na pięć  zagadek  umieszczonych na stronie organizatora;
  • opracowali informacje dotyczące tradycji rodzinnych (małżeństwa, chrztu oraz pogrzebu) w różnych religiach: u luteran, katolików, wyznawców judaizmu;
  • obejrzeli telewizyjną transmisję nabożeństwa ewangelickiego w 4. niedzielę czasu pasyjnego, niedzielę Laetere (niedzielę Radości);
  • uczestniczyli (wirtualnie)  w spotkaniu z p. Bartłomiejem Grzanką,  kierownikiem Muzeum byłego niemieckiego Obozu Zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem;
  • w poszukiwaniu śladów kłodawskich Żydów odbyli wirtualny spacer ulicami  Kłodawy;
  • na podstawie dostępnej literatury  uczniowie również opracowali  historię kłodawskich cmentarzy: ewangelickiego, żydowskiego oraz parafialnego (chrześcijańskiego);
  • na cmentarzu ewangelickim w Bierzwiennej Długiej Kolonii spotkali się z pastorem Waldemarem Wunszem z Parafii Ewangelicko- Augsburskiej w Koninie.

Wszystkie  działania były dokumentowane na stronie internetowej projektu ,,Oblicza Dialogu”.

Dzięki uczestnictwu w VIII edycji projektu „Oblicza Dialogu” Młody Asyż: Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju” młodzież pozyskała informacje na temat wielokulturowości regionu, zapoznała się z tradycjami kultury i religii chrześcijańskiej, ewangelicko- augsburskiej oraz żydowskiej, poszerzyła wiedzę o swojej ,,małej  ojczyźnie”, doskonaliła umiejętności pracy w zespole oraz po raz kolejny przekonała się, jak wielkie znaczenie ma szeroko rozumiana tolerancja.

Relacje

z naszych wycieczek, prelekcji i spotkań.

W obiektywie aparatu

Młodzież na rzecz tolerancji i pokoju

WIECZORNICA

Wieczornicę, będącą podsumowaniem działań projektowych poprowadzili uczniowie: Mateusz Bawej oraz Filip Pietrzak. Natomiast  uczniowie klasy IIB, klasy IIIA i klasy IIIB pod opieką wychowawczyń pani Elżbiety Dąbrowy, pani Aleksandry Jankowiak oraz pani Ewy Podlasin przygotowali okolicznościowy program artystyczny. Dzieci zaprezentowały słowo mówione oraz fragment kultury żydowskiej poprzez  piosenkę oraz taniec. Przepiękna dekoracja, klimatyczny nastrój oraz wspaniały występ uczniów doprowadził publiczność do zadumy i wzruszenia.

              

POTRAWY

Dodatkowym ważnym elementem spotkania była prezentacja potraw charakterystycznych dla kuchni polskiej, niemieckiej oraz żydowskiej. Dania przygotowali uczestnicy i opiekunowie projektu. Bogatą kuchnię polską ,,reprezentowały” następujące potrawy: kotlet schabowy, żurek, pierogi z mięsem, taca wędlin z chlebem, domowy smalec oraz pulpeciki. W kuchni naszych zachodnich sąsiadów znalazły się sałatki ziemniaczane, strucla jabłkowa,  kaszanka na puree ziemniaczano-jabłkowa oraz placki ziemniaczane z kiszoną kapustą. Natomiast na stole kuchni żydowskiej pojawiły się: kugiel ziemniaczany, cymes, kneidlach, lekka szabatowa sałatka z kurczakiem, biszkopt pesachowy, żydowska chałka challah oraz pierś z kaczki w żurawiną.

              

 

 

SZATY LITURGICZNE

 Nie zabrakło także ekspozycji szat liturgicznych. Wśród nich znalazły się sutanna kapłana katolickiego, szata liturgiczna duchownego ewangelickiego oraz strój izraelskiego  starobiblijnego arcykapłana. Wypożyczenie szat odbyło się dzięki  uprzejmości duchownych z odległych od nas  miejscowości.

 

Na koniec spotkania pani Beata Kołuda, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. Świętego Jana Pawła II w Kłodawie  dokonała podsumowania kilkumiesięcznych działań oraz serdecznie podziękowała wszystkim osobom, które przyczyniły się do realizacji tego projektu. Jednocześnie wyraziła wdzięczność i podziw dla działań całej grupy projektowej oraz opiekunów projektu.

          Cała wieczornica była ucztą duchową a klimat  przy palących się ,,menorach” oraz świętych księgach trzech religii, nadały uroczystości głęboki wymiar i wzruszającą atmosferę.  Spotkanie nie tylko przybliżyło wielokulturowość, ale było zadumą nad znaczeniem słowa tolerancja i pokój. Pozwoliło rozwinąć wyobraźnię, na długo pozostanie w pamięci uczestników projektu.

          Po spotkaniu  grupa projektowa wraz z opiekunami  udała się  pod pomnik patrona szkoły Świętego Jana Pawła II, gdzie złożeniem kwiatów zwieńczono uroczystość. Kwiaty te wcześniej zdobiły stoły i były symbolem trzech kultur polskiej – goździki, żydowskiej – żonkile, niemieckiej – gerbery.

 

Działania

realizowane przez uczniów KŁODAWSKIEJ JEDYNKI
z przedstawicielem Muzeum w Chełmnie
w Szkole Podstawowej nr 1 im. Świętego Jana Pawła II
związane z Bożym Narodzeniem - Chrześcijanie
z Bożym Narodzeniem - Bracia Ewangelicy
z Bożym Narodzeniem - Bracia Prawosławni
w różnych religiach np. ślub, narodziny...
na wielkopolskiej wsi, zgodne z religią katolicką
np. chrzest w różnych religiach - luteranie

Leave a Reply

Skip to content